Tajemnica
Główne miasta
Dowody na wysoką kulturę San Lorenzo były struktury kopca, wczesne boisko sportowe, rzeźbione kanały ściekowe przechodzące przez kopce i Czerwony Pałac z podłogą pomalowaną na czerwono i z warsztatem. Około 900 roku p.n.e. San Lorenzo zaczęło popadać w ruinę, kiedy to La Venta rozpoczęła kwitnąć i stała się nową stolicą i posiadała około 18000 mieszkańców.
Trzy miasta San Lorenzo, La Venta i Laguna de los Cerros miały symetrię dwustronną, lecz w La Venta została wybudowana pierwsza piramida w Mezoameryce. Jest to obmyślone architektoniczne rozmieszczenie budynków religijnych, a w La Venta budynki są umiejscowione symetrycznie wzdłuż osi północ-południe z wielkimi głowami spoglądającymi w kluczowe miejsca, wyglądające jak strażnicy kompleksu. Wielka ceremonialna piramida schodkowa, zasypany plac z 2-metrowymi bazaltowymi kolumnami i dwie mniejsze piramidy/kopce, które mogły być skopiowane przez inne kultury Mezoameryki, które brały pod uwagę precyzyjne ułożenie budynków. La Venta i San Lorenzo były systematycznie niszczone między 400, a 300 rokiem p.n.e.
Wielka kamienna głowa Olmeków |
Wierzenia
Nazwy bogów nie są znane oprócz takich jak deszcz, ziemia i kukurydza. Z tego powodu, aby zidentyfikować olmeckich bogów nadano im numery (np. Bóg VI). Olemkowie wierzyli, że takie zwierzęta takie jak jaguary, orły, kajmany, węże, a nawet rekiny były identyfikowane jako bóstwa, gdyż mogli wcielać się w te przerażające zwierzęta. Olmekowie lubili mieszać zwierzęta tworząc dziwne połączenia takie jak człowiek-jaguar, który był uznawany za najwyższego boga. Wiemy też, że wierzyli w podniebnego smoka, któremu pomagają cztery krasnale, które reprezentowały cztery strony świata.
Sztuka
Olmek |
Innymi zachowanymi dziełami Olmeków są rzeźby w skale i malowidła. Najczęściej występują przy wejściach do jaskiń, które ukazują siedzącego władcę. Na przykład w Oxtotitlan, jest postać nosząca strój zielonego ptaka, a w Chalcatzingo jest inny władca, który siedzi na tronie otoczony polami kukurydzy. W innych miejscach są też malowidła rytuałów jaskiniowych i można je znaleźć w Cacahuazqui, Juxtlahuaca i Oxtotlan.
Jadeit i ceramika był kolejnym popularnym materiałem używanym w rzeźbiarstwie, a także drewno, co przykładem może być dobrze zachowana rzeźba w torfowiskach El Manati. Jeden z bogów często był ukazywany w małych rzeźbach i był nim Bóg IV, czasami nazywany dzieckiem deszczu, który jest bezzębnym człowiekiem z otwartymi ustami, rozczepionej głowie i opasce, czasami z dodatkiem pasków papieru zwisających po obu bokach twarzy.
Prawdopodobnie najbardziej znaczącą rzeźbą z jadeitu jest Topór Kunz, ceremonialny obuch jest w Amerykańskim Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku. Topór został wykonany, aby reprezentował człowieka-jaguara, który używał tylko narzędzi z jadeitu i wypolerowany przy użyciu jadeitowego kamienia ściernego. Zwierzęta były popularnym motywem w sztuce Olmeków, a w szczególności najbardziej niebezpieczne takie jak jaguary i orły. Olmekowie najczęściej chowali ich rzeźby, a nawet większe kawałki w rytuale pamięci.
Topór Kunz |
Spuścizna
Źródło: Ancient History Encyclopedia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz